Din guide till att lyckas på Amazon

 

De flesta spår att Amazon kommer till Sverige, kanske redan 2018. I USA och UK dominerar redan Amazon den digitala handeln – det här behöver du tänka på för att lyckas med din försäljning via Amazon.

Mellan 40-60% av all e-handel i USA ägde rum på Amazon förra året, beroende på vilken undersökning man tittar på. Att dominansen är närmast total är alla överens om och majoriteten av alla amerikanske onlineköp börjar på Amazon, även om många avslut fortfarande sker på andra e-handelssajter. Att synas på Amazon är alltså i princip lika viktigt som att synas på Google för e-handlare.

I Sverige är diversiteten än så länge stor och ingen aktör dominerar. Om Amazon väljer att gå in på den svenska marknaden kommer e-handeln med största sannolikhet att påverkas. Då gäller det att ha koll på hur man lyckas med sin försäljning på plattformen.

Enligt One Click Retail, ett amerikanskt analysföretag, handlar det främst om två saker: driva trafik inom plattformen och lyckas med konverteringarna.

Driva trafik

Allting börjar med sök-funktionen. Enligt One click Retail inleds uppskattningsvis 90% av alla besök på sajten med en sökning. Och precis som på Google så gäller det att synas i högt upp i sökresultatet, helst bland topp tre. Det går att lösa genom att antingen sökordsoptimera sitt innehåll eller helt enkelt köpa sponsrade sök-annonser. Det sistnämnda är särskilt effektivt när man lanserar nya produkter, som kunderna annars inte skulle hitta till. Långsiktigt gäller det dock att precis som med SEO för Google göra sitt innehåll så relevant som möjligt och se till att produktsidan innehåller nyckelord som matchar de sökningar som besökarna gör.

Förutom att ha en sökstrategi finns det även andra metoder, som att visa upp sina produkter via ”Today´s deals”, locka in trafik från externa källor som Facebook-annonser, samt tagga produktsidor så att de motsvarar Amazons menyer och lätt går att hitta via navigationen.

Lyckas med konverteringar

Produktsida med riktigt bra bilder. Högupplösta bilder av bra kvalitet och gärna ett flertal bilder är en viktig faktor för att öka konverteringsgraden. Enligt One click Retail tittar 9 av 10 besökare på alla produktbilder i ett bildspel. Det är också viktigt att innehållsförteckning och produktbeskrivningar är tydliga och enkla att läsa och förstå.

Recensioner kan vara avgörande och tester visar att produkter som har 20 recensioner eller fler presterar bättre än produkter med få eller inga recensioner. Även vid nylansering av produkter kan det vara viktigt att förbereda och låta en grupp användare testa produkten i förväg, för att ha recensioner på plats.

Det kan vara svårt att kontrollera vilka pris som Amazon väljer att sälja era produkter för, men genom att ha en dialog med Amazon kan man försöka säkerställa att priset blir konkurrenskraftigt och ibland även förhandla fram ett fast pris under en begränsad period. 

Amazon i Australien

Amazons senaste lansering var Australien i december 2017. I en artikel i The Sidney Morning Herald beskriver tidningen Amazons första månad i Australien och den övervägande känslan är anti-klimax och viss förvirring. Enligt tidningen är utbudet av produkter ännu inte särskilt stort, det råder förvirring kring olika prissättningar beroende på om produkten säljs direkt av Amazon eller från ett företag och man saknar tillgång till medlemsprogrammet Amazon Prime, som erbjuder en rad förmåner som fri frakt. Enligt artikeln behöver Amazon genomföra en hel rad med förbättringar om plattformen ska slå igenom brett hos australiensarna.

 

 

29 januari 2018

 

Kontakta oss