B2B-företag missar stor potential

 

7 av 10 småföretagare handlar online, men endast var femte partihandlare erbjuder möjligheten. Istället tvingas kunderna söka sig till konsumentsajter. Det visar en ny rapport.

Det finns en tydlig efterfrågan bland företag att kunna köpa produkter och tjänster över nätet och hälften av småföretagen i undersökningen gör redan 50% eller mer av sina inköp online. Men vem tar hand om dessa kunder? Endast var femte partihandlare inom B2B erbjuder idag digital handel och istället söker sig kunderna till konsumentbaserade nätbutiker. B2B-företagen riskerar att tappa både befintliga och potentiella kunder när man inte hänger med i de förändrade förutsättningarna för handel mellan företag.

Det visar en ny undersökning gjord av HUI Research, på uppdrag av Collector Bank. Anledingen till att kunderna väljer bort B2B-företagen är att de helt saknar e-handel, eller att deras alternativ upplevs som för krångliga när man ska registrera sig och betala som företagskund. Utbuden av produkter online upplevs också som bristfälligt.

Potentialen inom e-handelsmarknaden är dock stor, då 44% av de tillfrågade uppger att de räknar med att handla mer online under 2018, och 55% lika mycket som under 2017. I valet av e-handelsleverantör rankas snabb leverans som den viktigaste faktorn, följt av en bra sökfunktion på sajten, en tillgänglig kundtjänst och att innehållet på sajten är anpassat efter det egna behovet.

 

*Om undersökningen
Rapporten har tagits fram av HUI Research på uppdrag av Collector Bank. Totalt har 100 ekonomichefer i partihandelsföretag och 200 chefer på ledningsnivå i företag med upp till 49 anställda intervjuats. Urvalet är slumpmässigt och kvalitetssäkrat av HUI. Utöver detta har djupintervjuer genomförts med B2B-företag som har eller håller på att starta upp e-handel.

 

24 januari 2018

Kontakta oss